Pengikut

Rabu, 14 April 2010

Makanan utama

Arnab peliharaan amat memerlukan penjagaan dan bekalan makanan yg cukup. Penternak disarankan agar tidak memberikan sisa-sisa makanan yg telah basi, berkulat dan sebagainya.

Dalam penternakan arnab skang nih makanan pellet merupakan makanan utama yg diberikan. Makanan berbentuk hijau hanya diberikan mengikut keperluan sahaja seperti rumput, sayur-sayuran atau daun-daun. Selain itu ia juga boleh diberikan makanan tambahan seperti konsentrat, rumput kering (hay) dan biji-bijian.

Skang nih aku bagi pellet jenis Bengy (kod 6088) kpd sumer arnab aku. Diorang suke jer makan.. tapi kadang2 kalu stok pellet ni abih kat kedai aku beli pellet cap Bendera (kod 188). Pellet nih murah sket dari Bengy kat sini, tapi problemnya aku x tahu apa kelebihan pellet nih sebab xde maklumat pemakanan kat luar guni tuh. Aku lebih konfiden ngan Bengy sebab crude protein die buleh tahan ler. Nanti aku update tentang jadual pertukaran pellet plak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan