Pengikut

Khamis, 17 Jun 2010

Anak Dini dah takder

Anak Dini yg seko tu pun dah mati semalam (cam peanut jer, memang kecik pun).. so x sempat ler aku nak amik gambar dia letak sini. Biarlah dua2 anak Dini tu bersemadi dgn aman. Tgh sedih x ilang lg nih...

Skang nih aku tgh pantau si Suri plak. Aku dah kawinkan ngan Resat aritu, tp dia blum tunjukkan tanda2 dah bunting.. lepas seminggu lg kalu x bunting jugak aku kawinkan diorang semula.

Selasa, 15 Jun 2010

Dini beranak tak bagitau...

Ari nih Dini beranak 2 eko.. dgn xder tanda2 nak beranak, bulu pun x cabut, tiba2 jer terpacul kat dlm sangkar dia, tapi seko dah lembik xdak nyawa. So seko jer yg idop, tp yg seko nih pun kecik jer.. Dini nih aku x tau pun dia bunting sbb tengah bulan 5 arituh aku try kawinkan ngan Tapa tp dia reject, jual mahal. Mungkin masa aku lepaskan kat luar sangkar kasi diorang beriadah, terjadi 'sesuatu'.. hehehhe.

Setakat ni Dini merupakan ibu yg paling cool dlm rabbitry aku, ada anak pun masih buleh manja2 ngan aku, x garang mcm Mili ngan Tipah. Kiranya ni litter kedua dia, litter pertama dulu banyak gak anak dia 8 eko.. xperla Dini janji ngko beranak. Aku nak bg kat ibu tumpang xder plak ibu lain yg beranak selang 2, 3 ari nih. Nak bg kat Tipah dah x buleh, sbb anak2 dia sumer dah besar.. dah masuk hr ke13 ari neh, kang dimakannya anak Dini tu lak. Nnti aku amik gambar letak sini yg seko tuh, tu pun kalu dia buleh idop sampai esok.

Isnin, 14 Jun 2010

Anak-anak Tipah hari ke-12


Ari nih anak2 Tipah dah masuk hr ke 12.. sumer anak2 dia warna kelabu, bulu pun dah banyak, mata masing2 dah bukak. Buat masa skang dah tinggal 3 eko, seko lg kena angkut dibwk lari dek tikus lg.. hr ke 8 arituh aku perasan darah kat bwh sangkar, usha punya usha seko anak dia dah ilang.. adoyai. Arituh jugak pegi beli menatang alah kat bawh nih.

Nih ler apa yg aku beli, perangkap ngan racun tikus.. sakit ati punya pasal, dua2 aku beli. Sampai ari nih aku baru dpt seko tikus ngan perangkap tuh, besar gak ler. Ada aku amik gambar, tp x yah masuk sini ler, seram korang tengok kang.

Ahad, 13 Jun 2010

The Karate Kid

Petang semalam aku pegi tengok citer nih.. the karate kid. Kali nih anak2 nak ngikut, so aku bwk sekali yg 2 orang tuh. Filem nih aku tengok kat skrin dikategorikan sebagai U tapi kat luar panggung diorang tampal PG13, ahh.. lantak ler, janji aku buleh bawak budak2 nih masuk. Kot tidak ngan aku2 sekali kena balik.. abih xkan nak tinggal budak2 nih kat luar lak. Filem ni musti tengok sebab antara genre kegemaran aku, kung fu.. kena plak Jackie Chan ada berlakon. Aku kasi 4 bintang dari 5.

Citernya mengisahkan sorang budak nama Dre Parker dari Detroit telah berpindah ngikut ibunya ke China atas urusan kerja. Dre yang x sukakan China sering berasa kesorangan sehinggalah dia berkenalan ngan sorang budak ni, Mei Ying (rakan sekolah barunya). Tapi perkenalan ini x disukai Cheng kerana dia juga menaruh hati pada Mei Ying. Dre sering dibuli Cheng yang mahir ngan kung fu sehinggalah dia berjanji untuk bertanding dalam satu pertandingan kung fu.

Mr Han, master kung fu yang merahsiakan identitinya (lakonan Jackie Chan) berasa simpati ngan Dre.. telah mengajar skill kung fu supaya dia dapat bertanding dalam pertandingan tersebut dan dapat meneruskan hidupnya dgn tenang di China. Antara kata2 Mr Han yg aku masih ingat semasa dia mengajar Dre ttg kehidupan, 'kadang2 kehidupan menggagalkan kita, tapi kita mempunyai pilihan untuk bangkit semula'.. renung2kanlah...

Rabu, 9 Jun 2010

Budak nakal dalam family

Nih ler budak nakal yg aku citer dlm posting sebelum nih.. yg balik kg xnak pakai pampers tu. Video kat bwh nie masa kitorang on the way balik dr beli brg kat Tesco ari Ahad arituh.. sebelum tu kitorang pegi kenduri kawin member aku kat Dewan Penjara Kajang. Dlm penat2 dan kekenyangan tuh mama dia ajak plak singgah Tesco utk beli brg. Masa balik dr Tesco tu dia mintak nak beli ais krim, aku pun beli ler 2 utk adik dia sekali.. sbb penat berjln ais krim tuh jatuh betul2 kat pintu keta, dibantainya melalak suh beli lain. Mama dia plak jenis yg ibu mithali, beli ler lg satu.. huhh.. bukan dimakannya, korang tengok ler sendiri.. dekat nak pecah perot kitorang gelakkan dia.


video


Ahad, 6 Jun 2010

Prince of Persia - the Sands of Time


Petg semalam aku ngan org umah pegi tengok citer nih.. Prince of persia, the Sands of Time. T/hri kitorang ada kenduri kawin sedara kat Tmn Medan, PJ.. balik tu bg budak2 tido (dah excited sgt nak tengok movie nih.. lg pun mak wan diorang ada kat umah.. heheheh), terus pegi pot biasa (mana lg.. TGV kat Cheras Selatan tu ler). Filem nih diklasifikasikan sbg PG13, maksudnya kalu korang nak bwk budak2 bwh 13 thn mesti di bwh pengawasan ibu bapa.

Filem nih merupakan slh satu genre kesukaan aku.. ada aksi, ada adventur, ada fantasi.. kelakar pun ada. Puas ati aku tengok citer ni, aku kasik 5 bintang. Filem nih buleh wat aku excited dr awal smpai abih.. berbaloi byr 22 hengget. Citer nih mengisahkan King Sharaman memerintah kerajaannya dgn begitu hebat sekali dibantu oleh adiknya Nizam. King Sharaman ada 2 putera (Garsiv ngan Tus), dlm masa yg sama King Sharaman mengambil seorg budk lelaki yatim piatu sbg anak angkat krn tertarik dgn keberaniannya (Dastan - dia ler hero dlm citer nih). Ketiga2 putera raja nih mempunyai hubungan yg amat akrab sehingga dewasa dan saling bantu membantu terutamanya dlm peperangan.

Citer bermula apabila Nizam yg terlalu tamak utk mengambil alih kuasa cuba utk menukar sejarah dgn menggunakan 'dagger of time' kepunyaan Puteri Tamina, penjaga senjata suci ini di Alamut. Bermcm2 berlaku sehinggalah masa dpt diputar dan sejarah buleh diubah.. ok, kalu aku citer sumer, tentu x best korang nak pegi tengok kan.. ilang saspen nnti. So, utk lebih aksi dan thrill pegi ler tengok sendiri wehh...

Sabtu, 5 Jun 2010

Anak-anak Tipah hari ke-4

Ari nih aku pump Tipah ngan rumput Israel plak.. naper panggil nama Israel yer, apa yg aku tau rumput nie kalu dah tumbuh kat satu kawasan, jgn harap ler rumput lain nak join sekaki.. xdpt punyer (sbb tue ler kot). Rumput nih aku pi kutip depan jln nak masuk umah aku td, banyak plak dia tumbuh kat situ. Sumer arnab aku xkan tolak kalu dpt daun nih, berselera jer diorang melantak.

Tengok ler tuh, Tipah kalu dah dpt rumput Israel nih aku dok tercongok dpn dia pun dia wat dekk jer.. apalagi aku amik kesempatan ler nak snap gambo anak2 dia.

Nie ler gambo anak2 Tipah.. aku curik2 snap. xleh banyak2, Tipah ngamuk kang. Hri nih dah 4 ari umo diorang, belum tumbuh bulu lg.. masih togel. sbb tuh diorang suka tido berhimpit2.. sejuk kot. Tipah kurang cabut bulu dia, tp xper janji dia pandai jg anak2 dia.

Khamis, 3 Jun 2010

Update anak-anak Tipah

Ari nih aku pi jengok anak2 Tipah sumer bulat2.. walaupun nie anak sulung dia, tp nampaknya Tipah pandai jaga, kiranya cukup susu bdn dia tuh utk anak2 dia. Start semalam jugak aku pump Tipah ngan daun2 fresh yg ada kat tempat aku, sumer aku masukkan... dr rumput napier, mulberry, ulam raja, sampai pecah kaca pun aku boh skali.

Tp seko anak Tipah x dpt meneroskan idup sbb kepala dia ilang sebelah.. perut dia bulat, maknanya cukup susu, xkan Tipah mkn kot. Apa yg pasti mlm td aku perasan ada seko anak tikus dok belari2 belakang sangkar Tipah. Aku rasa memang dia yg baham anak Tipah sbb dia buleh bolos masuk... adoyaiii

Rabu, 2 Jun 2010

Tipah beranak sulung

Umang aiii... aku tengok pg tdi 5 eko anak Tipah dok berhimpit2 dlm nestbox. Aku ingatkan seko jer aritu. Start ari nih aku kena pantau tumbesaran anak2 Tipah nih sbb ini pengalaman pertama dia jaga anak, tengok dia pandai atau pun x jaga anak dia. Kalu x aku yg kena jd bapak angkat diorang kang.. anak2 dia sumer kaler merah campur2 ngan kelabu sikit2, mcm2 warna nanti nih.

Nanti ler aku ambik gambo letak sini.. Tipah nih sama spesis ngan Mili gak, garang lain macam kalu dah ada anak. Nanti aku update pasal anak2 dia, harap2 buleh hidup dan membesar dgn sihat.

Selasa, 1 Jun 2010

Ip Man 2

Petg td baru aku sempat pegi tengok citer Ip Man 2 kat TGV Jusco Cheras Selatan. Budak2 bawah 18 thn x dibenarkan masuk, sbb citer nih ganas sket. Nie salah satu genre kesukaan aku.. aksi kung fu. Dri 5 bintang aku kasi 4.. puas ati beb tengok citer nih. Citer kali ni sambungan dr Ip Man dulu mengisahkan tentang sifu Ip yg nak mulakan hidup baru di Hong Kong dgn membuka sekolah kung fu baru Wing Chun. Mcm2 cabaran dia kena hadapi sampai le kena lawan ngan peninju Barat, si Twister yg bongkak dan angkuh tuh. Kalu nak lebih thrill korang tengok ler sendiri..

Pengajaran penting dr citer nih adalah semangat utk mempertahankan maruah bangsa dan negara dpd dihina pihak luar dan hidup mesti saling hormat-menghormati. Aku tertarik ngan kata2 sifu Ip pd babak akhir.. "kita boleh hidup dlm status yang berbeza tp maruah adalah sama"...

Tipah dah cabut bulu

Yehooo... ari nih Tipah dah mula tunjukkan tanda2 nak beranak. Sampai jer dr kg semalam, aku terus masukkan nestbox, sbb due dia besok. Nestbox dia aku buat dr papan terbuang jugak, lantai pun dr papan. Tp aku tengok dia x berselera langsung ngan nestbox tuh. Aku try letakan carikan paper lama, dia kutip tp dibantainya buat sarang kat luar kotak.. x mau dia masuk dlm tuh. Terpaksa ler aku gantikan ngan nestbox si Putih.. lg pun anak2 Putih dah mula kuar dr nestbox tuh. Selalunya x pernah lg ibu nak beranak tolak nestbox yg aku buat dr bekas sayur peti ais yg dah rosak nih. Pastuh baru dia pulun wat sarang. Td aku pegi jenguk kejap, dia dah mula cabut bulu.. tp x banyak, sbb nih pengalaman pertama utk Tipah.

Balik Kampung...

Hari nie aku nak kongsi crita pasal aku balik kg masa cuti Wesak arituh.. aku sambung cuti sampai ari Selasa. Cuti taun banyak lg wehhh.. ada jugak crita pasal arnab nih, tp korang kena baca sampai abih ler.. nak crita awal2 x buleh sbb kat kg xde tenet. Kat sini aku pakai streamyx.. kalu dah guna wireless broadband nnti buleh le aku update selalu.. hehhehe

Kitorang gerak dlm kul 8 pagi dr Kajang arituh.. masuk highway PLUS terus ke utara. Biasanya kitorang kuar kat exit Kuala Kangsar sbb nak singgah umah Opah aku kat Tawai, Gerik (tmpt kelahiran aku nih). Tp mlm sebelum tuh mak aku tepon bagitau x yah singgah sbb dia dah angkut Opah aku ke Sik. So aku amik keputusan nak balik ikut jln lama.. kitorang kuar kat exit Changkat Jering plak. Sebenarnya dah lama aku x balik ikut sini, sbb aku akan terkenang2 masa zaman kecik2 dulu. Kat sinilah aku selalu main aci ligan, main polis sentri, guli, ziro point (ntah mcm mana eja aku x tau.. main lompat2 pakai getah gelang yg disambung2 tuh), pastuh pegi mandi sg ngan sepupu sepapat aku dan mcm2 lg (nih kg arwah abah aku). Opah belah sini pun dah xde, tok che pun dah xde.. rindunya kat diorang. Arwah abah selalu bawak aku balik sini masa aku kecik2 dulu. Tp skang nih lepas abah meninggal aku dah x buleh nak singgah.. sayu sangat kalu tengok umah arwah Opah.

Ok.. ok.. sambung balik.. tersyahdu kejap, arituh aku balik jugak ikut sini sbb ada satu benda aku ngidam kat Kuala Sepetang.. korang nak tau benda apa?

Haa.. ni lah dia, mee banjir udang Mak Teh kat Kuala Sepetang tuh.. sedap woo, yg nih harga dia 10 hengget jer, udang besar2, banyak plak tuh. Ada yg RM6.00, ada yg RM12.00, terpulang ler kat selera masing2 nak pilih yg mana. Korang buleh jugak singgah kat Mak Jah punye tempat.. sini pun sedap gak.

Habis makan kitorang terus balik ikut jln lama sampai simpang Sg Bakap, ikut jln pegi Kulim. Kitorang kuar kat Kuala Ketil, terus ke Parit Panjang dan sampai Sik kul 4.30 petang. Hampir 9 jam kitorang dlm keta baru sampai kg.. naik lenguh pinggang aku wehh.. ntah berapa buah Petronas aku berenti pun aku dah x ingat.. gara2 anak sulung aku asyik nak buang air jer, aku suh pakai pampers xnak plak dia.. x selesa katanya, padahal baru umr 4 taun. Budak bertuah nih.

Skang aku nak crita pasal arnab plak.. kat atas nih si Milah, aku angkut bwk balik sekali ke kg. Sebabnya? aku nak potong, pastuh makan ramai2.. seko pun cukup, sbb Milah nih dah ngam2 2kg. Kalu x caya korang try le potong seko.. hehehe. Milah neh umo dah hampir 10 bln tp belum penah beranak lg.. muda lg nie, goreng pun sodap. korang nak tau aku angkut ngan apa?

Haa.. ni ler travelling box yg aku biasa guna utk angkut arnab2 aku berjln jauh.. setakat nie x penah le lg diorang meragam.. janji mkn ngan minum ada dlm tuh. Masa sampai kat kg tuh aku lepaskan kat laman rumah, bior dia melompat2 kat luar.. kasi ilang stress.



Ni ler apa ku buat esoknya.. semelih, siat kulit, pastuh cincang kecik2.. nnti aku crita camane aku simpan kulit arnab nih plak. Korang tau kan favourite aku, posting awal2 dulu aku dah crita.. tp kat kg nih favourite aku lain, aku suka masak gulai a.k.a kari. Resepi mantop mak aku le.. aku dah paksa org umah aku belajar resepi nih ngan mak aku.. hehehe.

Nih ler hasilnya.. sedap sampai menjilat jari. Dlm tuh Opah aku masukkan sulur pandan, nak bg lg lembut katanya.. memang lembut pun, ke sbb arnab muda x tau le plak aku (10 bln kategori muda ke senior wehh). Pastuh dia suh aku beli ubi kentang sampai 1kg, semua kena masuk. Kitorang mkn nasik tengahari tuh sampai licin, ngan nasik2, ngan lauk2 sekali.. apa idaknye, itulah semata lauknya.

Dah.. dah.. penat dah taip, sambung lain kali yer.