Pengikut

Selasa, 19 April 2011

Pokok bangun-bangun


Nama tempatan : bangun-bangun
Nama lain : ati-ati hijau, kapur barus
Nama saintifik : solenostemon amboinicus
Cara tanam : keratan batang

Keterangan : daun pokok ini biasa digunakan dalam masakan sebagai ulaman dan penambah rasa dalam sesetengah hidangan, ada yang gemar mencampurkannya dengan sambal tempoyak. Pokok ini juga boleh ditanam di dalam pasu untuk dijadikan hiasan di halaman rumah.

Kegunaan lain : daun pokok ini dapat mengurangkan batuk2, mual2 dan sakit kepala. Selain itu ia juga dipercayai boleh menjadi penawar kepada gigitan serangga berbisa dan kulit melecur. Petua mak aku kat kampung plak katanya dapat mengurangkan masalah budak2 semput / asma.

Cara guna : untuk budak2 yang semput daunnya diramas dan dipupuk di dada dan bahagian belakang badan. Manakala untuk menghilangkan rasa mual2 dan pening kepala daun ini boleh dimasukkan sekali ke dalam air teh o (panas2) dan diminum. Untuk gigitan serangga dan kulit melecur pula daunnya boleh diramas dan ditampal di bahagian yang sakit.

p/s untuk arnab yang terkena jangkitan selsema dan kerap terbersin (macam batuk2 gitu) aku biasanya bagi dua atau tiga helai daun sehari sehingga jangkitan tersebut hilang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan