Pengikut

Isnin, 7 November 2011

Rindunyerrrrrr...



Hujung bulan lepas aku sempat balik Kajang, sebab ada urusan kerja kat Putrajaya.. amik kesempatan le jawabnya, melepas rindu kat semua arnab di Kajang tu.


Semakin menawan..


Korang tengok ler tu.. dah makin pandai posing.


Nanti kita jumpa lagi yer...

Selasa, 23 Ogos 2011

Tautan kasih


Anak Suri yang sekor ni sebijik macam dia.. berbulu gebu warna putih, mata pun sama warna merah gak.


Sama kan? Umur baru 3 bulan tapi dah nak sama besar ngan ibu dia.


Sebenarnya diorang dah diasingkan masa umur dua bulan aritu. Mengigau malam jugak ler si Suri mencari kembar dua ekor tu. Sesekali dapat jumpa macam ni dapat le dia melepas rindu.. korang tengok le tu.

Ahad, 21 Ogos 2011

de Baron Resort @ Langkawi


Semalam opis aku sekali lagi bermurah hati untuk bawak semua staff bersama keluarga masing-masing berbuka puasa, kali ni kat luar plak. Lokasinya di de Baron Resort, bersebelahan Pekan Rabu kat tengah2 Pekan Kuah ni.

Macam2 ada.. kat bawah ni antara yang aku sempat ambik.


Nasi tomato ngan daging kurma campur ayam masak merah


Sate ayam ngan nasi impit.. musti ambik punya


Sup campur


Gulai kawah (daging lembu campur ngan umbut pisang).. feveret aku nih, kalau kat kampung time kenduri kawin je boleh dapat.

Char kuey teow


Murtabak dan akok


Ais krim goreng ngan ABC.. gerai ni yang paling laku, budak2 cukup suka, bapak budak pun suka.. eheh


Kalau dah kekenyangan ini le jadinya.. posing tak ingat, pastu ajak balik.

Terima kasih semua. Tahun depan boleh buat lagi!

Selasa, 9 Ogos 2011

Selamat berbuka puasa

Hari ni aku nak cerita pasal berbuka puasa.. kasi semangat sikit waktu tengahari camni.

Semalam opis aku bermurah hati nak buat majlis berbuka puasa untuk semua kakitangan dan ahli keluarga masing-masing. Meriah jadinya dengan masing2 berbaju Melayu, macam dah nak raya.


Macam-macam ada.. ada enam jenis lauk, kat tengah2 tu dengan tom yam nye, kari daging ngan ubi kentang (ikut jam), sayur campur, gulai daging ngan kacang panjang, ikan masak asam.. dan last sekali ni feveret anak2 aku, ayam masak merah.

Aku?

Semua aku ambik.. eheh


Masing-masing dah kekenyangan.. asyik dok tanya bila nak balik.

Selamat berbuka puasa!

Sabtu, 6 Ogos 2011

Tuntutan kerja

Hari ni aku nak kongsi cerita kenapa aku hilang lebih sebulan aritu dan jarang sangat nak online sekarang ni.

Atas tuntutan kerja aku sekarang ni dah ditukarkan ke salah satu pulau kat utara nun.. kat mana?


Haa.. ni ler destinasinya, Pulau Langkawi. Walaupun aku dibesarkan di negeri jelapang padi ni, tapi ini merupakan kali ketiga aku menjejakkan kaki di sini.. bukan lagi sebagai pelancong untuk mengabihkan duit tapi untuk mencari rezeki untuk family.

29 Mei 2011.. tarikh keramat aku diarahkan melaporkan diri ke sini. Keseorangan memandu dari Kajang dan tinggalkan kereta di kampung kat Sik, aku meneruskan perjalanan ke Kuala Kedah dengan menumpang kereta abang sulung aku yang mempunyai urusan kerja di Alor Setar.

Sambil menunggu feri nak sampai ke Langkawi, aku terkenang kembali kali pertama aku ke sini semasa darjah 6 dulu, mengikuti rombongan sekolah waktu cuti hujung tahun.. lama kan? Sudah pastinya Pantai Cenang menjadi lokasi untuk bersantai di tepi pantai. Kali kedua plak pada tahun 2006 dulu bawak isteri dan anak sulung aku yang masih kecil bersama family mentua, chalet di Pantai Cenang jugak menjadi pilihan untuk menginap.


Selepas satu jam setengah melayan perasaan dalam feri, akhirnya aku sampai juga ke Jetty Kuah dengan selamat. Dengan semangat berkobar-kobar, kaunter teksi terus diserbu, tak nak terlewat melapor diri pada hari pertama ni. Korang nak tau apa pak cik teksi tu jawab?

"Opis yang hang nak pi tu, depan tu saja.. tak payah ambik teksi" dengan terseyum-senyum dia blah camtu jer. Tak sempat aku nak ucapkan terima kasih pun.

Rupa-rupanya memang dekat jer pun dengan jetty.. eheh. Mana aku tau, tengok dalam map macam jauh jer. Patut ler pak cik driver teksi tadi tak nak hantar. Walaupun dekat, berpeluh-peluh jugak le aku berjalan, mana taknya dengan dua beg beroda tu aku kena tarik.. tengah panas terik lak tu.

Selepas melaporkan diri aku diberikan satu bilik bujang buat sementara waktu kerana masih belum dapat rumah sewa. Aku dibenarkan menginap di situ tidak melebihi dua bulan dan Alhamdulillah semenjak pertengahan bulan Julai aritu aku dapat masuk rumah sewa baru kat Taman Kenari, Mukim Kuah.


Hari yang sama aku masuk rumah baru, isteri ngan ketiga-tiga anak aku sampai dari KLIA dengan MAS (gambar atas ni masa aku balik ke HQ kat Kajang 26/7 aritu.. naik Air Asia lagi jimat beb! Ini kali ketiga aku balik Kajang semenjak mula bekerja di sini, dapat jugak menjenguk arnab-arnab kat sana). Besoknya bebudak ni terus ajak mandi laut kat Pantai Cenang.. Pantai Cenang lagi!

Nanti aku citer lagi yer..

Selamat berpuasa! Ramadhan 1432 Hijrah telah menjelma.. semoga segala amalan di bulan yang mulia ini diterima olehNya.

Isnin, 18 Julai 2011

Berdua lebih baik

Allo geng.. hari ni baru sempat aku post citer pasal arnab nih.. sibuk mengalahkan menteri. Nanti aku citer kat korang mana aku hilang sebulan ni. Kita sambung kisah si anak Suri yang lahir bulan Mei aritu, kini tinggal berdua.. sekor lagi umur tak panjang, tapi ada yang kata berdua lebih baik.. eheh


Sepasang nih.. hasrat hati nak simpan buat induk kemudian hari, pewaris Suri dengan Resat.


Anak-anak aku cukup suka dengan dua ekor anak angora ni.. kiranya dua ekor nih kerap kena angkut ke depan rumah untuk dibelai-belai buat main, kemudian dilepas bebas kat taman depan tu. Tapi aku tak kisah sangat sebab dua ekor ni senang ditangkap balik, cuma kena sentiasa waspada dengan si kucing yang berkeliaran mencari mangsa. Pernah aku tengok sekor kucing ni dapat tangkap burung ciak rumah yang dok makan beras yang mama aku tabur pagi-pagi.. lapar benar kucing ni, sampai burung pun dia sanggup terkam.

Sabtu, 11 Jun 2011

Sudah tukar ka?

Ni cerita pasal si Telinga Satu yang aku dapat bulan April aritu..

Masa aku dapat dia ni umur baru dua bulan, aku ingatkan angora.. tapi rupa-rupanya bukan. Korang nak tau apa jadi sekarang?

Semenjak bulan lepas telinga satunya tu mula jadi lop..

Kiranya si Telinga Satu ni mula jadi lop masa umurnya tiga bulan, aku boleh simpan buat bakal induk untuk kemudian hari nanti. Kalau ada kedua2 telinganya mesti cantik.

Selasa, 24 Mei 2011

Arnab panggang

Cuti hari minggu baru2 ni terasa nak makan arnab panggang.. cari punya cari, tenung punya tenung aku pilih dua ekor kat bawah ni. Sekor umur 4 bulan, lagi sekor 3 bulan.


Saat2 sebelum dikorbankan.. gambar ni masa hari Sabtu.


Esoknya.. karkas yang telah siap diproses, selepas diperap semalaman.


Selepas siap digolek2 dalam oven lebih kurang 1/2 jam pada suhu 200C.. seko yang pertama ni aku tak sempat merasa langsung sebab anak2 dah chop. Lagi sekor? Ana yang empunya.. eheh

Serius.. aku akan buat lagi. Rasanya?

Korang try le sekali.. pasti nak berkali2.

Khamis, 19 Mei 2011

Anak2 Suri - hari ke10


Balik dari kampung kelmarin aku tengok 3 ekor anak Suri terkeluar dari nestbox. Aku cuba angkat dan masukkan semula ke dalam kotak sarangnya tu, sekali si Suri ni buat tak tau ajer, tak marah2 pun. Apalagi aku kutip satu2 anak2 dia masukkan ke dalam raga kecik, nak kira berapa ekor anak dia. Memang ni je yang ada, 3 ekor.. gumuk2.


Ololololololo... bucuk2

Rabu, 18 Mei 2011

Ladang Anggur Tasik Beris @ Sik

Sorry geng.. seminggu tak online, sebabnya cuti Wesak baru2 ni aku satu family balik kampung di Sik.. tambahan pula boss dah approve cuti dua hari, dapat le jumpa mak yang tercinta kat kampung tu. Lima hari aku kat kampung, tune semula otak aku yang dah berserabut dengan kerja yang tak sudah2, dapat jugak release tension. Hari ni masuk kerja dengan penuh semangat.. eheh


Masa kat kampung aku sempat melawat Ladang Anggur Tasik Beris, bersebelahan dengan empangan baru kat Sik nun.


Menjadi buah anggurnya, sebab sejuk kot kawasan sini.. anggur kat depan rumah aku tu dapat daun jer la.


Masing2 dah penat berjalan..


Empangan Beris.. banyak kawasan perkampungan terpaksa dipindahkan untuk memberi laluan kepada projek ini.


Happy faces..

Rabu, 11 Mei 2011

Sampai masa tibanya waktu


Hari ni Suri menjadi penunggu setia depan pintu nestboxnya.. sesekali dia keluar masuk dalam nestbox, tapi hari ni aku dah berhentikan pemberian rumput kering. Bukan apa, penuh dengan rumput plak dalam kotak sarang tu nanti.

Korang tau apa dia buat kalau dah takder rumput kering untuk buat sarang?


Haa.. ni la hasil kerjanya, habis bulu bawah perut dicabutnya, lepas tu disusun cantik kat celah2 rumput napier yang dia kutip semalam. Korang tengok ler tu, dah penuh hujung nestbox sana dengan bulu dia saja.

Aku ingatkan hari ni nak update pasal Suri cabut bulu jer.. tapi rupa2nya ada benda dok bergerak2 dalam gumpalan bulu kat hujung nestbox tu.

Weeoooooo...

Suri dah beranak.. berapa ekor?

Anak dia aku tak boleh nak cerita dengan korang lagi, tak berani aku nak kacau godek2 anak dia. Boleh tahan garang si Suri ni kalau dah ada anak, kang dibantainya gigit tangan aku.. nak bagi makan pun kena hati2 sekarang.

Nanti aku citer lagi yer.

Selasa, 10 Mei 2011

Semakin hampir..

Pagi ni masa bagi makan semua arnab kat belakang rumah kelihatan Suri mula menunjukan tanda2 untuk beranak.. dia mula mengutip rumput2 napier kering yang aku masukkan semenjak 2, 3 hari lepas dan disusun penuh dalam nestbox kesukaan dia dari dulu.

Semenjak semalam Suri mula kurang makan.. takder selera katanya. Pellet yang diberi tak habis dimakan, selalunya tak bersisa sikit pun. Sekarang ni dia lebih suka melayan perasaan kat penjuru sangkar, melepak dan bersantai sambil menunggu masa untuk beranak.

Sekejap2 dia bangun menyambung semula kerjanya buat sarang.. habis dikutipnya segala rumput2 yang masih melekat di atas lantai dan tepi sangkar. Tak cukup lagi sehingga rumput yang ada kat sangkar sebelah pun ditariknya sekuat hati sampai boleh.

Suka hatilah Suri.. asal engkau bahagia.

to be continued.. (tunggu Suri cabut bulu plak)

Isnin, 9 Mei 2011

Buah hati terbaru


Anak arnab terbaru kat rabbitry aku nih, baru masuk sini dan bakal dijadikan induk pada masa depan.. jantina betina dari baka ND, dapat kat Sunny ler jawabnya nanti.

Sabo yer Sunny, bawah umur lagi ni.


Aku bagi nama Nelly, umur baru 2 bulan.. warnanya putih tapi ada tompok2 kelabu. Harap2 serasi kat sini dan dapat mebesar dengan sihat. Setakat ni nampaknya dapat menyesuaikan diri dengan persekitaran kat sini.

Selasa, 3 Mei 2011

Menghitung hari


Giliran Suri plak untuk menghitung hari.. dia kini sedang bunting berat tapi alahan bunting tak ler macam si Dora aritu sampai tak lalu makan. Dia ni bagi ler apa saja semua dia sapu.. antara induk yang paling produktif kat rabbitry aku nih semenjak dia masuk sini awal 2009 dulu.

Rasa2nya ada la dua, tiga ketul jugak. Sekarang ni aku yang dok kalut mengira hari sebenarnya.. eheh..

Isnin, 2 Mei 2011

Hari ke-8


Gambar ni masa diorang umur 2 hari.. bulu pun takder lagi, tapi pattern tu dah nampak sikit2.


Baru lepas menyusu.. kalau dah kekenyangan tido jer la kejanya.

Hari ni umur diorang dah masuk 8 hari, belum buka mata lagi. Rasanya 2, 3 hari lagi mula buka ler tu.

Selasa, 26 April 2011

Kelahiran terkini


Hari ni Dora dah jadi ibu lagi.. cer korang kira ada berapa?

Bukan dua, bukan tiga.. tapi empat ekor. Kali ni dengan selambanya Dora beranak atas lantai kat luar nestbox, tak cabut bulu sikit pun. Kelam kabut aku cari sarung tangan plastik dan kutip anak2 dia seko2 masukkan dalam nestbox.

Pagi ni perut anak2 dia masing2 bulat penuh susu, nanti petang balik kerja aku pegi usha lagi.. tengok dia bagi susu ke tak.


Kebetulan semalam mama aku pangkas pokok malberi, memang rezeki si Dora ler jawabnya. Sebakul dapat daunnya, bagus untuk tambah susu nih.. tinggi protein.

p/s hari ni jugak aku dapat rasakan ketul2 dalam perut si Suri.. moga ketul2 yang ada tu betul2 berisi, nanti aku update dengan korang.

Jumaat, 22 April 2011

Bunting berat


Dora sekarang ni tengah bunting berat, makan pun tak lalu.. aku bagi pellet dia makan sikit jer, kalau dapat macam2 jenis daun baru dia suka. Haishhh.. dia ni kalau bunting mengidam macam2, sabor jer la.

Aku dah gagau perut dia.. ada la dua, tiga ketul. Sikit hari lagi beranak ler tu.

Selasa, 19 April 2011

Pokok bangun-bangun


Nama tempatan : bangun-bangun
Nama lain : ati-ati hijau, kapur barus
Nama saintifik : solenostemon amboinicus
Cara tanam : keratan batang

Keterangan : daun pokok ini biasa digunakan dalam masakan sebagai ulaman dan penambah rasa dalam sesetengah hidangan, ada yang gemar mencampurkannya dengan sambal tempoyak. Pokok ini juga boleh ditanam di dalam pasu untuk dijadikan hiasan di halaman rumah.

Kegunaan lain : daun pokok ini dapat mengurangkan batuk2, mual2 dan sakit kepala. Selain itu ia juga dipercayai boleh menjadi penawar kepada gigitan serangga berbisa dan kulit melecur. Petua mak aku kat kampung plak katanya dapat mengurangkan masalah budak2 semput / asma.

Cara guna : untuk budak2 yang semput daunnya diramas dan dipupuk di dada dan bahagian belakang badan. Manakala untuk menghilangkan rasa mual2 dan pening kepala daun ini boleh dimasukkan sekali ke dalam air teh o (panas2) dan diminum. Untuk gigitan serangga dan kulit melecur pula daunnya boleh diramas dan ditampal di bahagian yang sakit.

p/s untuk arnab yang terkena jangkitan selsema dan kerap terbersin (macam batuk2 gitu) aku biasanya bagi dua atau tiga helai daun sehari sehingga jangkitan tersebut hilang.

Ahad, 17 April 2011

Pokok anggur


Nama tempatan : anggur
Nama saintifik : vitaceae vitis L
Cara tanam : keratan batang dan kaedah tut

Keterangan : terdapat pelbagai jenis pokok anggur, antara yang biasa ditanam di Malaysia termasuk dari variety Isabella, White Malaga, IAC, Muscat dan sebagainya. Warna buahnya plak kalau ikut pakcik wiki macam2 ada.. ada warna hitam, biru, keemasan, hijau, ungu, merah, merah jambu, perang, kuning kemerahan atau putih. Anggur yang aku tanam ni jenis buahnya warna hijau tapi sampai sekarang tak pernah berbuah lagi. Dok kutip daun jer la, bagi kat arnab.. eheh..

p/s semua arnab aku kat belakang rumah tu cukup suka daun anggur nih.. diorang tak kisah kalau dijemur dulu, tapi bagi induk yang dah besar tu lagi suka yang fresh.

Isnin, 11 April 2011

Si telinga satu

Aku baru dapat sekor anak arnab angora nih.. tapi telinganya ada satu jer, dimakan dek ibunya kot masa kecik2 dulu. Sekarang ni umurnya dah dua bulan.


Jantina : jantan

Walaupun hanya ada satu telinga, tapi aktif yang amat.