Pengikut

Selasa, 1 Jun 2010

Balik Kampung...

Hari nie aku nak kongsi crita pasal aku balik kg masa cuti Wesak arituh.. aku sambung cuti sampai ari Selasa. Cuti taun banyak lg wehhh.. ada jugak crita pasal arnab nih, tp korang kena baca sampai abih ler.. nak crita awal2 x buleh sbb kat kg xde tenet. Kat sini aku pakai streamyx.. kalu dah guna wireless broadband nnti buleh le aku update selalu.. hehhehe

Kitorang gerak dlm kul 8 pagi dr Kajang arituh.. masuk highway PLUS terus ke utara. Biasanya kitorang kuar kat exit Kuala Kangsar sbb nak singgah umah Opah aku kat Tawai, Gerik (tmpt kelahiran aku nih). Tp mlm sebelum tuh mak aku tepon bagitau x yah singgah sbb dia dah angkut Opah aku ke Sik. So aku amik keputusan nak balik ikut jln lama.. kitorang kuar kat exit Changkat Jering plak. Sebenarnya dah lama aku x balik ikut sini, sbb aku akan terkenang2 masa zaman kecik2 dulu. Kat sinilah aku selalu main aci ligan, main polis sentri, guli, ziro point (ntah mcm mana eja aku x tau.. main lompat2 pakai getah gelang yg disambung2 tuh), pastuh pegi mandi sg ngan sepupu sepapat aku dan mcm2 lg (nih kg arwah abah aku). Opah belah sini pun dah xde, tok che pun dah xde.. rindunya kat diorang. Arwah abah selalu bawak aku balik sini masa aku kecik2 dulu. Tp skang nih lepas abah meninggal aku dah x buleh nak singgah.. sayu sangat kalu tengok umah arwah Opah.

Ok.. ok.. sambung balik.. tersyahdu kejap, arituh aku balik jugak ikut sini sbb ada satu benda aku ngidam kat Kuala Sepetang.. korang nak tau benda apa?

Haa.. ni lah dia, mee banjir udang Mak Teh kat Kuala Sepetang tuh.. sedap woo, yg nih harga dia 10 hengget jer, udang besar2, banyak plak tuh. Ada yg RM6.00, ada yg RM12.00, terpulang ler kat selera masing2 nak pilih yg mana. Korang buleh jugak singgah kat Mak Jah punye tempat.. sini pun sedap gak.

Habis makan kitorang terus balik ikut jln lama sampai simpang Sg Bakap, ikut jln pegi Kulim. Kitorang kuar kat Kuala Ketil, terus ke Parit Panjang dan sampai Sik kul 4.30 petang. Hampir 9 jam kitorang dlm keta baru sampai kg.. naik lenguh pinggang aku wehh.. ntah berapa buah Petronas aku berenti pun aku dah x ingat.. gara2 anak sulung aku asyik nak buang air jer, aku suh pakai pampers xnak plak dia.. x selesa katanya, padahal baru umr 4 taun. Budak bertuah nih.

Skang aku nak crita pasal arnab plak.. kat atas nih si Milah, aku angkut bwk balik sekali ke kg. Sebabnya? aku nak potong, pastuh makan ramai2.. seko pun cukup, sbb Milah nih dah ngam2 2kg. Kalu x caya korang try le potong seko.. hehehe. Milah neh umo dah hampir 10 bln tp belum penah beranak lg.. muda lg nie, goreng pun sodap. korang nak tau aku angkut ngan apa?

Haa.. ni ler travelling box yg aku biasa guna utk angkut arnab2 aku berjln jauh.. setakat nie x penah le lg diorang meragam.. janji mkn ngan minum ada dlm tuh. Masa sampai kat kg tuh aku lepaskan kat laman rumah, bior dia melompat2 kat luar.. kasi ilang stress.



Ni ler apa ku buat esoknya.. semelih, siat kulit, pastuh cincang kecik2.. nnti aku crita camane aku simpan kulit arnab nih plak. Korang tau kan favourite aku, posting awal2 dulu aku dah crita.. tp kat kg nih favourite aku lain, aku suka masak gulai a.k.a kari. Resepi mantop mak aku le.. aku dah paksa org umah aku belajar resepi nih ngan mak aku.. hehehe.

Nih ler hasilnya.. sedap sampai menjilat jari. Dlm tuh Opah aku masukkan sulur pandan, nak bg lg lembut katanya.. memang lembut pun, ke sbb arnab muda x tau le plak aku (10 bln kategori muda ke senior wehh). Pastuh dia suh aku beli ubi kentang sampai 1kg, semua kena masuk. Kitorang mkn nasik tengahari tuh sampai licin, ngan nasik2, ngan lauk2 sekali.. apa idaknye, itulah semata lauknya.

Dah.. dah.. penat dah taip, sambung lain kali yer.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan