Pengikut

Ahad, 25 April 2010

Makanan tambahan - tumbuhan hijau

Bawah nih antara pokok2 yg aku tanam sekitar luar sangkar arnab kat belakang umah aku tuh. Kesemua pokok nie aku amik dan jemur dulu sampai layu sket, baru bagi diorang makan. Selalunya x penah ler diorang tolak, elok jer makan sampai abih.

Rumput napier (ada arnab suka makan yg fresh)

Pokok mulberry (buah dia pun arnab suka.. yg dah masak ler)

Daun betik (kena jemur sampai kering spy getahnya hilang.. buah dia pun arnab suka gak)

Ulam raja (arnab suka makan yg fresh)

Ada jugak pokok2 yg tumbuh sendiri kat belakang umah aku. Pokok2 nih aku x amik bg diorang makan dlm sangkar tp diorang pilih sendiri kat luar sangkar. Kalu aku lepaskan sumer arnab nih kat luar, berselera jer diorang pelahap daun2 pokok nih. Mcm tu jugak ngan pokok2 herba yg sesuai ngan arnab terutamanya dlm musim yg x menentu skang nih.

Daun kunyit

Keladi lambuk (keladi nih aku pun suka, sbb x gatal)

Pokok pecah batu / pecah kaca

Pokok herba ati2 hijau (kat kg aku diorang panggil pokok kapur barus)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan