Pengikut

Rabu, 12 Ogos 2020

Makam Mahsuri

Makam mahsuri ini terletak di dalam Kota Mahsuri yang dibangunkan semula lengkap dengan muzium dan teater tradisonal di Mukim Ulu Melaka. 

Tempat bersejarah di Langkawi ini merupakan lokasi pelancongan yang mesti dilawati setiap pelancong yang bercuti ke Langkawi. Ini kerana kisah Mahsuri dan Langkawi memang tidak dapat dipisahkan.

Dalam Kota Mahsuri ini juga dibangunkan rumah Kedah yang melambangkan rumah binaan Langkawi yang popular pada masa dahulu.

Banyak kali jugak la aku ke sini.. bawa anak-anak dan bawa sedara yang datang bercuti.

Cerita rakyat dari mulut ke mulut mengisahkan bagaimana Mahsuri yang cantik rupawan, difitnah oleh Wan Mahora, isteri Datuk Pekerma Jaya Wan Yahya kerana cemburu dan amarah kerana suaminya menyimpan hasrat memperisterikan Mahsuri. Wan Mahora menuduh Mahsuri menduakan suaminya Wan Derus (adik iparnya sendiri) mempunyai hubungan sulit dengan Deramang ketika Wan Derus tiada di rumah kerana terpaksa keluar untuk berperang melawan Siam sehinggalah Mahsuri dihukum bunuh di Padang Matsirat.

Akibat sumpahan Mahsuri, dipercayai Langkawi menjadi padang jarak padang terkukur selama tujuh keturunan selepas dikalahkan oleh Siam dalam peperangan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan