Pengikut

Sabtu, 29 Januari 2011

Tanda-tanda awal

Naluri setiap ibu arnab yang sedang bunting sama ada dalam keadaan liar mahu pun arnab yang dibela di dalam sangkar akan menyediakan sarang yang selesa untuk anak2nya pada hari2 terakhir tempoh bunting, kebiasaannya pada hari ke32 (ada juga ibu yang buat sarang seawal 10 hari dari tarikh akhirnya untuk beranak) si ibu cenderung untuk mengutip segala bahan2 kering yang terdapat di sekitarnya dan mencabut bulu bawah perut lalu disusun cantik di dalam nestbox (sesuai dimasukkan pada hari ke29 supaya si ibu dapat menyesuaikan dirinya lebih awal dengan nestbox tersebut.. simpanlah rekod!!).

Malam ini untuk memenuhi tuntutan naluri tersebut, Dora mula mengutip rumput kering yang aku sediakan semenjak tiga hari lepas dan disusun dengan sedikit bulunya di dalam nestbox kepunyaan Tijah dahulu. Memang hari ni hari ke32 tempoh buntingnya dan aku dapat rasa ada 'ketul2' gak dalam perut dia.. kalau tak malam ni, besok ler gamaknya dia beranak.

Dora kelihatan selesa dengan nestbox kayu nih.. lantainya aku buat dari dawai 1 x 1/2 inci, dinding kotaknya dari kayu setebal 1 inci dan berat supaya tak mudah terbalik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan