Pengikut

Khamis, 11 Jun 2020

Fasa PKP akibat penularan wabak COVID-19

Sejarah tahun ni bukan sahaja di Malaysia tapi di seluruh dunia akibat penularan wabak Covid-19 yang bermula di Wuhan, China. Kerajaan Malaysia telah memperkenalkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sebagai langkah keselamatan untuk membendung wabak ini dari merebak tanpa terkawal. PKP ini mula diperkenalkan pada 18 Mac 2020 dan aku juga antara yang terkesan dan terpaksa Bekerja Dari Rumah (BDR), dua bulan lebih gak la..

PKP Fasa I
(18 Mac 2020 – 31 Mac 2020)


Pemakaian di seluruh Malaysia dan disandarkan kepada Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 dan Akta Polis 1967. Antara arahan yang terkandung dalam PKP ini :

1) Larangan menyeluruh pergerakan dan perhimpunan ramai termasuk aktiviti keagamaan, sukan, sosial dan budaya;

2)    Sekatan menyeluruh semua perjalanan rakyat Malaysia ke luar negara;

3)    Sekatan kemasukan semua pelancong dan pelawat asing ke dalam negara;

4) Penutupan semua Taska, Sekolah Kerajaan dan swasta dan lain-lain institusi pendidikan rendah, menengah dan pra-universiti;

5)  Penutupan semua Institusi Pengajian Tinggi (IPT) Awam dan Swasta serta Institut Latihan Kemahiran di seluruh negara; dan

6) Penutupan semua premis kerajaan dan swasta kecuali yang terlibat dengan perkhidmatan penting negara (essential services) - melibatkan 22 ‘perkhidmatan perlu’.

Manakala kawalan pergerakan adalah terhad mengikut keperluan dan tidak boleh melakukan perjalanan rentas negeri. Sesiapa yang ingkar boleh dikenakan kompaun maksimum sehingga RM1,000.

PKP Fasa II
(1 April 2020 – 14 April 2020)


Pemakaian di seluruh Malaysia dan terdapat essential services melibatkan 10 sektor kritikal dibenarkan beroperasi, manakala kawalan pergerakan adalah terhad mengikut masa dan sektor. Kompaun masih lagi dikenakan kepada sesiapa yang ingkar.

PKPD – Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan


Pemakaian di kawasan tertentu sahaja terutamanya di kawasan zon merah yang mempunya kes peningkatan Covid-19 secara mendadak, iaitu bagi tempoh dua minggu dari tarikh perisytiharan. Fasa ini menyebabkan semua essential services dan premis perniagaan ditutup dengan beberapa pengecualian. Manakala kawalan pergerakan adalah tegas dan sebarang pergerakan tidak dibenarkan.

PKP Fasa III
(15 April 2020 – 28 April 2020)


Pemakaian di seluruh Malaysia dan sektor-sektor terpilih dibenarkan beroperasi secara berperingkat, walaubagaimanapun ia perlu mematuhi garis panduan penjagaan kesihatan dan kawalan pergerakan yang ketat. Sesiapa yang ingkar akan terus ditahan untuk dikenakan tindakan di mahkamah (penjara) dan tidak lagi dikompaun seperti pada PKP Fasa I dan Fasa II. Semenatara itu sesi persekolahan juga masih ditangguhkan sehingga keadaan kembali pulih.

PKP Fasa IV
(29 April 2020 – 12 Mei 2020)


Pemakaian di seluruh Malaysia dan beberapa kelonggaran telah dibenarkan oleh kerajaan, misalnya dua orang boleh bergerak di dalam satu kereta (keluarga terdekat yang tinggal serumah) dan boleh keluar lebih 10 km untuk membeli makanan, keperluan harian dan ubat-ubatan. Mana-mana pihak yang melanggar peraturan ini boleh dikenakan denda maksimum sehingga RM1,000 atau dipenjarakan sehingga enam bulan atau kedua-duanya sekali.

PKPB – Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat
(4 Mei 2020 – 9 Jun 2020)


Larangan pergerakan antara negeri kekal dalam tempoh PKPB, manakala SOP solat Jumaat dan berjemaah sedang diperhalusi. Selain itu pasangan suami isteri yang tinggal di negeri berasingan kerana faktor kerja akan diberi kelonggaran untuk membuat perjalanan rentas negeri.
Permohonan boleh dibuat menerusi aplikasi Gerak Malaysia atau datang sendiri ke balai polis terdekat. Ziarah-menziarahi dibenarkan dalam kalangan jiran terdekat & keluarga yang tinggal dalam negeri yang sama dengan had maksimum 20 orang dalam satu-satu masa ketika hari perayaan tetapi tidak boleh buat jamuan besar / rumah terbuka.
Berikut merupakan aktiviti yang masih dilarang dalam tempoh PKPB :


Sembahyang berjemaah dan Jumaat di Masjid masih tidak dibenarkan dan sekolah masih ditutup.


Kenduri dan  majlis perkahwinan masih tidak dibenarkan.


 PKPP – Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan
(10 Jun 2020 – 31 Ogos 2020)


Tujuh strategi PKPP diperkenalkan :

1)    Pengukuhan kesihatan awam
2)    Perundangan dan penguatkuasaan
3)    Pengukuhan kawalan sempadan
4)    Pembukaan sepenuhnya sektor ekonomi
5)    Pembudayaan kebiasan baru
6)    Pemerkasaan tanggungjawab komuniti
7)    Perlindungan golongan berisiko

Berikut adalah senarai aktiviti yang akan dibenarkan bermula 10 Jun 2020 :

1)    Perjalanan rentas negeri – dah boleh balik kampung wehh..
2)    Pelbagai perniagaan dibuka semula
3)    Mesyuarat dan bengkel dibenarkan
4)    Aktiviti rekreasi
5)    Aktiviti sukan selagi tidak melibatkan sentuhan badan
6)    Pelancongan domestik
7)    Perayaan – boleh sambut Raya Korban bersama keluarga
8)  Solat berjemaah – ada negeri yang masih menghadkan 12 orang sahaja setiap waktu termasuk solat Jumaat, ada yang 40 orang ahli jemaah dan ada yang mengikut keluasan masjid
9)    Sekolah akan dibuka semula, dijangka pada 24 Jun 2020 – hanya bagi pelajar yang akan memduduki peperiksaan SPM / SPMV / STPM / STAM
10)  Hiburan
11)  Masih tiada perhimpunan besar-besaran

Tiada ulasan:

Catat Ulasan