Pengikut

Sabtu, 24 Julai 2010

Makanan tambahan – tumbuhan hijau part II

Bawah nih antara jenis2 rumput yg aku tak tanam kat belakang umah, memang xder pun kat belakang umah aku tuh.. biasanya aku potong kat tepi2 jalan nak masuk kawasan umah aku nih. Rumput2 ni senang tumbuh dan cepat membiak terutama kat kawasan tanah terbiar. Kalu kat kg aku rumput2 nih cukup banyak kat dalam kebun getah. Setakat ni arnab aku x pernah tolak 2 jenis pokok nih, diorang makan sampai abih..

Rumput Israel (arnab suka makan yg fresh)

Selaput tunggul (arnab suka yg fresh gak).. tip dr rakan ternak cool rabbit (dr kg), kerap bg daun nih utk arnab cepat membiak.. (dr pengalamannya sendiri).

Ada lagi jenis2 rumput dan pokok herba yg tumbuh belakang umah aku tuh yg arnab aku suka makan. Kat bawah nih antara yg aku sempat tengok diorang makan. Tp xder la banyak sangat, mungkin utk nak buat ubat kot (pandai jer aku… eheheh).


Rumput maman (rumput ni org Kelantan suke wat jeruk, kat Negeri 9 diorang suke wat masak gulai.. sedap wooo)


Herba dukung anak (bagus gak kalu sesaper ade gout tuh, rebus ngan akar2 sekali)

Daun pandan (arnab suke yg fresh).. ada lg rakan ternak cool rabbit (sekitar kajang) bg tip kalu arnab kerap makan bulu (bulu sendiri atau bulu rakan sesangkar) buleh bg daun pandan nih, utk tingkatkan sumber protein katanya. Cool rabbit tambah sket.. kalu anak arnab bwh 3 bulan daun pandan tuh jemur dulu bwh panas matahari 1 hari, kalu umur lebih 3 bulan buleh bg fresh camtu jer…

ok geng.. nanti kalu ada lg info2 yg aku bleh kongsi ngan korang sumer nnti aku post kat sini lg.. selamat berternak dengan penuh kasih sayang.. haiwan ternakan anda amat memerlukan perhatian sebaiknya...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan